سنجش در دیگر کشورها

سنجش در دیگر کشورها

سنجش در دیگر کشورها

درباره کتاب

یکی از عناصر مشترک میان تمامی الگوهای طراحی و تدوین برنامه درسی، عنصر سنجش است. سنجش، فرایندی است که طی آن شواهدِ گردآوری شده درباره آموخته‌های یادگیرندگان، مورد تفسیر و قضاوت قرار می‌گیرد. این عنصر برنامه درسی از چنان اهمیتی برخوردار است که برخی آن را آینه تمام نمای دیگر عناصر برنامه درسی در نظر می‌گیرند. معمولا اهداف موجود در راهنماهای برنامه‌ درسی مبهم هستند و قابلیت تفسیرهای متعددی را دارند؛ تنها از طریق عنصر سنجش است که این ابهام کاهش می‌یابد و یا حتی برطرف می‌شود. به سخنی دیگر، فهرست کردن اهداف آموزشی مانند راه رفتن در مه است و این مه هنگامی برطرف می‌شود که عنصر سنجش وارد عمل می‌شود و به‌صورت شفاف این ابهام را برطرف می‌کند. افزون بر آن، سنجش مانند تعیین درجه حرارت آموزشی است و می‌تواند وضعیت سلامت نظام تعلیم و تربیت یک کشور را گزارش دهد. از این ‌رو، دانش فنی لازم برای تدوین این عنصر اهمیت به سزایی دارد. به‌منظور دستیابی به این دانش، در کتاب حاضر، برنامه درسی شش کشور نیوزلند، هنگ‌کنگ، ایرلند شمالی، فنلاند، سنگاپور و کانادا (اونتاریو) تحلیل و همانندی و ناهمانندی‌ نحوه مواجهه آن‌ها با عنصر سنجش آشکار و درنهایت گام‌هایی برای تدوین این عنصر پیشنهاد شده است. با مطالعه این کتاب سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان، استادان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، پژوهشگران، مدیران، معلمان و دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی می‌توانند به این دانش فنی مجهز شوند و به این ترتیب سواد سنجشی خود را ارتقا بخشند.

نویسنده / نویسندگان
فاطمه زهرا احمدی
حسن حذرخانی