مدارس یادگیرنده
مدارس یادگیرنده
درباره کتاب
با توجه به تغییرات سریع و چشمگیر دنیای جدید-دنیایی که دانشآموزان مدارس آن روز به روز متکثرتر میشوند و کودکان آن در محیط اجتماعی – رسانهای پیچیدهتری بزرگ میشوند- برنامه ها و روش های سنتی تنها میتوانند راهکارهای ملال آور و سادهانگارانه باشند. در واقع در دنیای متغیر امروزی پیشرفت در علم و فناوری دیگر تنها با اتکا به راهحلهای قدیمی امکانپذیر نمیباشد. درکتاب مدارس یادگیرنده تلاش شده است تا ابزارها، روشها و منابعی که برای مواجهه با چالشهای پیشروی مدارس ضروری هستند در اختیار معلمان، معاونان آموزشی، مدیران، اولیا و آموزشکاران قرار بگیرند. این کتاب که حاصل تجربه و پژوهش بیش از هفتاد نویسنده و کارشناس در حوزهی آموزش و پرورش میباشد، ویژگیهای زیر را شامل میگردد: 1.ارائه روشهای نوین کاربست آموزههای سازمانهای یادگیرنده در کلاس درس، مدرسه، نظام آموزشی و جامعه؛ 2.نگارش مقدمهای تازه به قلم پیتر سنگه و بازبینی و تألیف مقالات متعددی حول موضوعاتی مانند یادگیری پایدار،تفکر سیستمی در کلاس و روشهای آموزشی مؤثر در مقطع متوسطه؛ 3.عرضه فهرست متنوع و سودمندی از کتابها، مقالات و وبسایتهای مرتبط با حوزه آموزش برای مخاطبان؛ در ویراست جدید و بازنگری شده بیش از صد صفحه مطلب تازه به این کتاب اضافه شده است. مطالب آموزشی که کمک میکند تا در کلاسهای درس مدارسمان از آموزههای سازمان یادگیرنده و تفکر سیستمی بیشترین بهره را ببریم. کتاب مدارس یادگیرنده حاصل همکاری سازنده میان نظریه پرداز مشهور علم مدیریت و مؤلف کتاب پنج فرمان و تعدادی از موفقترین آموزشکاران و رهبران تغییر در سازمانهاست. در ویراست جدید کتاب مدارس یادگیرنده تمرکز بیشتر بر روی مشکلاتی است که پس از چاپ ویراست اول این کتاب و از سال 2000 میلادی به بعد، نظامهای آموزشی را تحت فشار قرار دادهاند. نظر افراد شاخص درباره این کتاب: این کتاب همان نسخه درمانگری است که میتواند پاسخگوی نیازهای مؤسسات آموزشی معاصر باشد. مؤسساتی که در آزمونهای استاندارد شده و برنامهریزیهای خطی به جا مانده از عصر صنعت غرق شدهاند. این کتاب با ابزارهای مفید و ایدههای سودمندی که در اختیار خوانندگانش قرار میدهد به معلمان و اولیا کمک میکند تا بار دیگر میل حقیقی به یادگیری را که درون هر دانشآموزی به صورت ذاتی وجود دارد، بیدار و زنده کنند. کتاب مدارس یادگیرنده برای آموزشکارانی که میخواهند یادگیری را با زندگی واقعی فراگیران پیوند دهند، کتاب مرجعی ضروری و غیر قابل چشمپوشی است. «دانیل اچ پینک. نویسنده کتاب پر فروش انگیزش و ذهن کامل نو»؛ این کتاب منبع بسیار ارزشمندی از مطالب و ایدههای سودمند و کاربردی است. تجربههای موفقی که در جایجای این کتاب روایت شده است، نشان میدهد که همچنان راهحل اکثر مشکلات ما در برابر چشمانمان قرار گرفتهاند و برای کشف آنها تنها نیازمند شوق، از خود گذشتگی و نبوغ افرادی هستیم که در حوزهی آموزش فعالیت دارند. «مارگارت جی ویتلی. مؤلف کتاب رهبری و علوم نوین» این ایده که مدارس نیز خود میتوانند و باید یاد بگیریند، یکی از بنیادیترین ایدهها در آموزش به حساب میآید و این کتاب، راهنمایی جامع و راهگشا برای تبدیل این ایده به واقعیت میباشد. «دیوید اور. استاد دانشگاه ابرلین و مولف کتاب زمین ذهن» کتاب مدارس یادگیرنده مرجعی ضروری برای تمام افرادی است که میخواهند مدارس را همچنان در دنیای امروز به عنوان سازمانهایی زنده، پویا و رقابتی حفظ کنند.