راهنمای سنجش و ارزشیابی آغازین

راهنمای سنجش و ارزشیابی آغازین

راهنمای سنجش و ارزشیابی آغازین

درباره کتاب

سنجش آغازین به منظور شناخت میزان تسلط و عدم تسلط دانش‌آموزان به دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های مورد انتظار استفاده می‌گردد. همچنین، از سنجش آغازین برای شناسایی دلایل عدم موفقیت دانش‌آموزان در تسلط بر بازده‌ها و نتایج یادگیری هم استفاده می‌شود. بیشترین تأکید سنجش آغازین بر کمک به معلم برای شناخت وضعیت جاری دانشی و مهارتی یادگیرندگان است. بر اساس نتایج حاصل از سنجش آغازین است که معلم می‌تواند با اطمینان کافی و همراه با شواهد برای برنامه‌ریزی تدریس گام بردارد. در واقع، سنجش آغازین از ابزارهای اصلی برای نگارش طرح درس‌های اثربخش است. در این کتاب، شش رویکرد برای سنجش آغازین مورد بحث قرار گرفته است. رویکردها و مباحث مربوطه به گونه‌ای هستند که معلمان به راحتی می‌توانند آن‌ها را در برنامه‌ریزی‌هایشان به کار برند. سنجش آغازین به منظور شناسایی بازده‌های یادگیری محقق نشده و اعلام دلایل دخیل در عدم موفقیت یادگیرندگان در تسلط بر بازده‌های یادگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، سنجش آغازین به دنبال یاری رساندن به سه محور تعیین‌کننده عمل تربیتی است: دانش‌آموز، معلم و برنامه درسی. دانش‌آموز به مثابه ذی‌نفع اصلی برنامه درسی باید راه خود را با اطمینان بپیماید. از این رو، باید برای او اطلاعاتی فراهم کرد که بر اساس آن برنامه یادگیری‌اش را مشخص کند یا آگاهانه در مورد میزان کوشش‌هایش برنامه‌ریزی کند. معلم هم در مقام تسهیل‌گر یادگیری دانش‌آموز و هم در مقام سازگار‌کننده و مجری برنامه درسی باید بداند چگونه برنامه تدریس بریزد و از تحقق اهداف یادگیری و اهداف برنامه درسی قصد شده اطمینان حاصل کند. ارزشیابان برنامه درسی هم به نوبه خود باید از میزان توانایی دانش‌آموزان در تسلط بر بازده‌های یادگیری و روند پیشرفت آنان در یادگیری اهداف منظور شده مطلع شوند. در این کتاب، بیشترین تأکید بر کمک به معلم خواهد بود تا او بتواند بیشترین یاری را در تسهیل‌گری یادگیری به دانش‌آموزان ارائه دهد.

نویسنده / نویسندگان
محرم آقازاده