راهنمای عملی نگارش طرح درس
راهنمای عملی نگارش طرح درس
درباره کتاب
یکی از سؤالات اساسی و پرتکرار معلمان این است که «چرا باید طرح درس بنویسیم؟». ضرورت نوشتن طرح درس یا اساساً پاسخ اینکه معلم باید طرح درس بنویسد یا نه به تفصیل در دانش برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی ارائه شده است. پاسخهای داده شده همگی حاکی از آن است که نوشتن طرح درس جزء ضروریترین تدارکات معلم برای فعالیت در کلاس درس است. در واقع، باید پرسید «معلمی که طرح درس ندارد چگونه نشان میدهد که برنامه خاصی برای یادگیری دانشآموزان و برای کار خود در کلاس درس دارد؟». تجربه گستردهای که با مدارس داشتهایم نشان میدهد که معلمان نگرشی مثبت به نگارش طرح درس دارند. با این همه، آنان به دنبال قالبهای کارآمدی برای طرح درساند. از این رو، تصمیم بر آن شد که کتابی مستقل برای نگارش طرح درس تألیف شود، کتابی به دور از پیچیدگیهای آکادمیک و بحثهای طولانی نظری که در عرصه عمل به کار آید و معلمان بتوانند با تجربههای زیسته خود و با کاربست این کتاب، تدریس اثربخشتری را در کلاس ارائه نمایند. لازم به ذکر است رعایت ایجاز و اختصار در این کتاب امکان دارد برخی نکات کتاب را مبهم کرده باشد. تلاش بر آن بوده با نمونههای کاربردی، حاشیههای مناسب و سایت دوسویه در فهم بیشتر مطالب بکوشیم. در برخی موارد نیاز به نمونههای عملی و عینی بوده است که شاید ما نتوانستهایم آنها را فراهم سازیم و تکمیل آن را به خواننده کتاب واگذار کردهایم. ممکن است در کاربرد برخی مفاهیم هم با عدهای از همرشتهها همفکر نبوده باشیم. هر چه هست نشان از آن است که مؤلفان همانند همیشه نیازمند راهنمایی معلمان، متخصصان و علاقهمندان حوزه دانش برنامهریزی درسی، روانشناسی یادگیری، روانشناسی تربیتی و تکنولوژی آموزشی هستند.