کاربرد نظریه یادگیری ساختوسازگرایی در پیشدبستانی
کاربرد نظریه یادگیری ساختوسازگرایی در پیشدبستانی
درباره کتاب
بیشک از فعلهای اساسی انسان ساختن و بازسازی است. انسانها برای با معنا زندگی کردن نیاز دارند بسازند و از نو بسازند و ساختههایشان را فرو بریزند. مناسبترین زمان برای آموختن این فعلها، دوره پیشدبستانی و صد البته پیش از آن است. برای آنکه مربیان پیشدبستانی برای هدایت سازندگی کودکان آمادهتر شوند کتابِ «کاربرد نظریه ساختوسازگرایی در پیشدبستانی» برای استفاده آنان تألیف شده است. در این کتاب تلاش شده است با توجه به تبیین و کاربرد ساختوسازگرایی در دوره پیشدبستانی، ساختوسازگرایی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. با این همه، کتاب حاضر به گونهای تدارک شده است که به مجموع سؤالهای مربیان پاسخگو باشد. کتابِ «کاربرد نظریه ساختوسازگرایی در پیشدبستانی» دارای چهار فصل است که هر فصل از جنبهای موضوع اصلی ساختوسازگرایی را مورد توجه قرار دادهاند. فصل نخست این کتاب، نگاهی کلی به انواع نظریههای یادگیری دارد. در این فصل، نظریههای رفتارگرایی، شناختگرایی، یادگیری مبتنی بر مغز، انسانگرایی و ساختوسازگرایی معرفی شدهاند. در فصل سوم، شرایط یادگیری و ساختوسازگرایی از انواع دیدگاههای ساختوسازگرایی مورد بحث قرار گرفته است. همچنین، تبیین مفصلی از دیدگاه ساختوسازگرایی اجتماعی ویگوتسکی به عمل آمده است. فصل چهارم یادگیری از طریق همیاری را اساس یادگیری ساختوسازگرایی دانسته و آن را مورد تحلیل قرار میدهد. همچنین، انواعی از راهبردهای ساختوسازگرا معرفی میشود. فصل پنجم کتاب ویگوتسکی در پیشدبستان نام گرفته است. در این فصل کوشش بر این بوده است که در چارچوب اندیشههای ویگوتسکی طرز نگاه ساختوسازگرایانه به گونهای عملی بازنمایی شود.