بازدید از مدارس کشور ژاپن
درباره کشور ژاپن
مجمعالجزایر ژاپن (به ژاپنی: 日本، نیپون یا نیهون) کشوری در اقیانوس آرام در آسیای شرقی است، که یکی از قدرتهای اصلی اقتصادیِ جهان و سومین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است.(۵/۴۷۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به گزارش صندوق بینالمللی پول). ژاپن یک کشور پادشاهیاست که برمبنای قانون اساسی ژاپن اداره میشود.
ژاپن کشوری کاملاً محصور شده در آب است که با مرزهای آبی با کشورهای چین، کره جنوبی، کره شمالی و روسیه همسایهاست. این کشور در پایان جنگ جهانی دوم، تمامی متصرفات فراسوی دریایی خود، از جمله کشور کره را که در آن زمان ۴٫۵٪ درصد کل کشور را تشکیل میداد، از دست داد. وسعت کنونی ژاپن ۳۸۷۰۰۰ کیلومتر مربع است (کمتر از ایالت کالیفرنیا در آمریکا)، تقلیل یافت.
ژاپن با جمعیتی در حدود ۱۲۶ میلیون نفر یازدهمین کشور پرجمعیت جهان است. توکیو پایتخت ژاپن با بالغ بر ۱۳ میلیون نفر جمعیت از بزرگترین و گرانترین پایتختهای جهان است.
ژاپنیها کشورشان را «نیپون کوکو» خطاب میکنند که به معنی خاستگاه خورشید است. مطالعات باستانشناسی سابقه سکونت انسان در این کشور را از دوران پارینهسنگی پسین میداند. ژاپن کشوری کوهستانیاست و بیشتر جزایر آن آتشفشانی و بشدت زلزلهخیز است، آمار نشان میدهد که سالانه حدود ۱۵۰۰ زمین لرزه در ژاپن روی میدهد.
کشور ژاپن عضو سازمان ملل متحد، جی۴، جی۸ و APEC است. ژاپن پنجمین بودجه دفاعی جهان را دارد (۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱) و چهارمین کشور صادرکننده در جهان (۷۶۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰) و ششمین کشور بزرگ واردکننده است (۶۳۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰).
در جنگ جهانی اول، ژاپن از متفقین بود و در جنگ جهانی دوم با متفقین میجنگید. پایان جنگ جهانی دوم برای ژاپن بسیار تلخ بود، آنها پس از جنگی دراز مدت در اقیانوس آرام، سرانجام پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، بدون قید و شرط تسلیم شدند. برآیند این جنگ خانمانسوز برای ژاپن به اندازهای وحشتناک بود که بسیاری از تحلیلگران در توصیف آن، عبارت «به کلی ویران شده» را به کار بردند. ژاپن پس از اشغال توسط آمریکا، با یک برنامه پیگیر توسعه صنعتی به رشد اقتصادی چشمگیری دست یافت و به یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا و همچنین دومین قدرت صنعتی جهان بدل شد. این کشور همچنین از بزرگترین همپیمانان و شرکای تجاری آمریکا در قاره آسیا است.
اهداف
هدف آموزش باید رشد كامل شخصیت انسان باشد و انسانهاییرا پرورش دهد كه سلامت ذهنی و جسمیدارند،عاشق حقیقت و عدالت هستند و بر ارزشهای فردی ارج مینهند، به كار احترام میگذارند وبه عنوان سازندگان جامعه و دولت،مسئولیت عمیقی احساس میكنند.
شاخصهای کلان اقتصادی
نوع شاخص | شاخص |
---|---|
جمعیت | 127156224 نفر |
تولید ناخالص داخلی | 5458797 میلیون دلار |
نرخ رشد اقتصادی | 4.4 درصد |
درآمد سرانه | 42783 دلار |
امید به زندگی | 83 سال |
توسعه منابع انسانی | 0.912 |
شاخصهای آموزشی
نوع شاخص | شاخص |
---|---|
نرخ باسوادی | 99 درصد |
سرانه آموزشی | 19595 دلار |
سهم آموزش از تولید ناخالص داخلی | 3.8 درصد |
سهم آموزش از مخارج دولت | 9.4 درصد |
طول دورهی آموزش اجباری | 9 سال |
درصد دانش آموزان در مدارس خصوصی | 25 درصد |
تعداد روز تحصیلی در یک سال | 201 روز |
تعداد هفتهی آموزشی در مقطع ابتدایی و راهنمایی | 40 هفته |
روز آموزشی برحسب دقیقه | 231 دقیقه |
میانگین تعداد ساعت آموزشی در مقطع ابتدایی در یك سال تحصیلی | 774 ساعت |
میانگین ظرفیت کلاس در مقطع ابتدایی | 28.1 نفر |
طول دورهی پیش دبستانی | 3 سال |
درصد ثبت نام در مراکز خصوصی پیش دبستانی | 68 درصد |
درصد دانش آموزان دختر در مقطع ابتدایی | 49 درصد |
حقوق پایه معلمان ابتدایی | 37655 دلار |
درصد معلمان ابتدایی با سن کمتر از سی سال | 13.1 درصد |
درصد تکمیل مقطع ابتدایی | 100 درصد |
چشم انداز
همهی مردم حق دارند که به آموزشی متناسب با تواناییهایشان در چارچوب قانون دسترسی داشته باشند. همهی مردم موظف هستند که برای پسران و دخترانی که تحت سرپرستی خود دارند، آموزش پایه را در چارچوب قانون فراهم نمایند. این آموزش اجباری باید رایگان باشد.
ماموریت
- تأكید بر شخصیسازی آموزش كه درآن ویژگیهای شخصی، آزادی عمل و مسئولیت فردی افراد در یادگیری باید مورد توجه قرار گیرد
- حركت به سوی جامعه یادگیرنده، كه در آن اهمیت بیش از حد قائل شدن برای آموزش رسمی باید تغییر كند و ساختارهایی جدید كه در آن افراد میتوانند آزادانه از میان فرصتهای یادگیری متعدد انتخاب و در طول زندگی خود از آنها بهرهمند شوند، ایجاد گردد
- همگامی با تغییرات گوناگون اعمال شده در سطح آموزش بینالمللی.
ژاپن
بازدید از مدارس کشور ژاپن -۱۳۹۲
این سفر از تاریخ ۲۱ بهمن تا ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ به همراه ۴۱ نفر از مدیران و مسئولین مدارس سراسر کشور برگزار شده است. در این سفر ضمن بازدید از مدارس موفق کشور ژاپن مانند مدرسه ابتدایی سوگامو، کارگاه فرهنگ یاددهی یادگیری توسط دکتر سسرکارآرانی نیز برگزار شد. در پایان این سفر گواهی حضور با امضاء سفیر و رایزن محترم فرهنگی در ژاپن تقدیم حاضرین در سفر شد.
ژاپن
بازدید از مدارس شهر های اوزاکا و توکیو - 1402
این سفر از تاریخ 14 آبان تا 24 آبان به همراه ۴0 نفر از مدیران و مسئولین مدارس سراسر کشور برگزار شده است. در این سفر ضمن بازدید از مدارس موفق کشور ژاپن مانند مدرسه ابتدایی آکابانه ، مدرسه متوسطه آکاساکا و کارگاه آموزشی با موضوع سطح نزاع در آموزش مدرسهای ایران و ژاپن توسط دکتر سرکارآرانی نیز برگزار شد. در پایان این سفر گواهی حضور با امضاء سفیر و رایزن محترم فرهنگی در ژاپن تقدیم حاضرین در سفر شد.